Recenzja latarki czołowej HL60R

Liczba komentarzy: 0

Latarka Fenix HL60R informacje ogólne

W zestawie znajduje się:

  • latarka Fenix HL60R z akumulatorem Fenix 18650 2600mAh,
  • guma poprzeczna do montażu,
  • kabel USB do ładowania bez użycia ładowarki do akumulatora 18650 Li-ion,
  • ulotka informacyjna o produkcie i jego parametrach technicznych,
  • karta gwarancyjna producenta (gwarancja na 24 miesiące na latarkę i 12 miesięcy na akumulator).
  • Wszystko umieszczone w niewielkim, estetycznym pudełku.

Latarka Fenix HL60R informacje szczegółowe

Latarka Fenix HL60R posiada metalowy korpus w kształcie cylindra, do którego przymocowana jest prostokątna część mieszcząca centralnie diodę Cree XM-L2 T6 LED oraz po obu jej stronach diody z czerwonym światłem. Metalowy cylinder jest na akumulator/baterie. Całość o niewielkich rozmiarach (87 mm × 46 mm × 51 mm) i wadze (121 g bez akumulatora/baterii), umieszczono w plastikowej obejmie o kształcie umożliwiającym zakładanie latarki na głowę. Do obejmy zainstalowane są gumki, które można swobodnie zdejmować. Połączenie źródła światła ze źródłem zasilania umożliwiło pozbycie się kabla łączącego te dwa elementy przy zachowaniu komfortu noszenia latarki na głowie. 

Do cylindra na akumulatory/baterie wchodzą albo jeden akumulator 18650 Li-ion, albo dwie baterie CR123A. Do cylindra można się dostać w celu włożenia/wyjęcia/wymiany akumulatora/baterii poprzez odkręcenie nakrętki w jego lewej części.

Latarka Fenix HL60R posiada 5 trybów świecenia światłem białym oraz szósty światła czerwonego:

  • 950 lm
  • 400 lm
  • 150 lm
  • 50 lm
  • 5 lm
  • 1 lm (światło czerwone)

Zarówno włączanie/wyłączanie latarki, jak i zmiana trybu świecenia dokonywana jest przez jeden gumowy przycisk umieszczony w bocznej części po prawej stronie cylindra obok wejścia Micro USB zakrytego gumową zaślepką. Cylinder ów obraca się w obejmie dzięki czemu użytkownik ma możliwość zmiany kąta świecenia.

Całość sprawia wrażenie bardzo solidnego urządzenia, które za bardzo nie ma słabych punktów.

Brak regulacji wiązki światła (skupianie/rozpraszanie) może zaskakiwać, ale tylko na tzw. pierwszy rzut oka.

Test latarki Fenix HL60R

Latarka Fenix HL60R testowana była w czerwcu przez 1,5 tygodnia w różnych warunkach, szczególnie w złych przy towarzyszących ciemności mgle. Testy odbyły się w Tatrach.

Celem testów było:

  1. Sprawdzenie, czy zda egzamin podczas marszu i wspinaczki nocą (z racji krótkiego czasu na testy oraz pory roku nie mogłem sprawdzić jej podczas nocnych szybszych zjazdów na nartach, czyli w sytuacjach, w których czas na reakcję człowieka jest zdecydowanie krótszy od tego w pozycji bez ruchu lub podczas marszu).
  2. Sprawdzenie faktycznych osiągów świecenia pod kątem czasu działania akumulatora 18650 Li-ion we wszystkich trybach działania podawanych przez producenta.

Wyniki testów:

Już na początku testowania latarki Fenix HL60R okazało się, że brak regulacji wiązki światła nie jest żadnym problemem, a zwarta obudowa cylindra z częścią, w której umieszczono diody stanowi wielką zaletę testowanego modelu. Latarka została tak zaprojektowana, że po jej włączeniu i szczególnie podczas pracy na mocniejszych trybach świecenia daje jednocześnie światło skupione, jak i rozproszone. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierując wiązkę światła na dany obiekt użytkownik widzi go bardzo wyraźnie przy jednoczesnym oświetlaniu jego otoczenia.

Dzięki regulacji zmiany kąta świecenia można zmieniać zasięg oświetlanego terenu.

Dane producenta w tym zakresie są zgodne z rzeczywistością w terenie z tym zastrzeżeniem, że im gorsza widoczność tym zasięg świecenia się zmniejsza.
Ponadto włączanie/wyłączanie/ przełączanie trybów świecenie odbywa się swobodnie i bezproblemowo nawet w grubych rękawicach. To niewątpliwy „plus”
dla użytkowników działających w warunkach zimowych. Wymiana akumulatora w terenie odbywa się bezproblemowo w asyście awaryjnego źródła światła potrzebnego w zasadzie wyłącznie do określenia właściwej strony wkładanego akumulatora do cylindra.

Wyniki testów w zależności od warunków atmosferycznych:

  1. WARUNKI DOBRE (BRAK MGŁY I OPADÓW)
    W warunkach dobrych podczas marszu wystarczające były najniższe tryby świecenia (5 i 50 lumenów). Podczas wspinaczki dla lepszego określenia szczegółów terenu warto przełączyć latarkę na średni tryb świecenia (150 lumenów).
  2. WARUNKI NIEKORZYSTNE I ZŁE (MGŁA, OPAD DESZCZU)
    W warunkach złych podczas marszu wystarczający był drugi tryb świecenia (50 lumenów), ale czasami warto było doświetlić otoczenie wyższym trybem (150 lumenów). Podczas wspinaczki wskazane jest użycie trybu świecenia 150 lumenów z przełączaniem na niższe tryby na stanowiskach w celu oszczędzania akumulatora/baterii.

 

Wyniki testów w zależności od czasu działania na akumulatorze 18650 Li-ion

Sprawdzenie faktycznych osiągów latarki pod kątem czasu działania na akumulatorze było jednym z priorytetów testu. Wszak jest to jeden z podstawowych parametrów wyboru dobrej latarki. Im dłużej świeci na akumulatorze/jednym komplecie baterii tym lepiej. Oczywiście należy pamiętać, że dane podawane dla tego parametru przez każdego producenta dotyczą osiągów uzyskiwanych w temperaturze pokojowej (+20°C), a im niższa jest temperatura w terenie tym te osiągi są mniejsze.

Sam fakt działania na akumulatorze budził pewne obawy. Wszak wiele akumulatorów po wielokrotnym ładowaniu z czasem szybko traci swoją moc szczególnie w temperaturach poniżej 0°C. Testy latarki Fenix HL60R odbyły się w temperaturach między 0, a 10°C.

Podczas testów w Tatrach osiągi latarki Fenix HL60R okazały się bardzo dobre. Poniższa tabela obrazuje uzyskiwane czasy świecenia w zależności od trybu świecenia.

Tryb świecenia Max. czas świecenia dla przedziału temperatur 0 - + 10°C
Światło czerwone 1 lm 100 h
Eco 5 lumenów 100 h
Niski 50 lumenów 29 h
Średni 150 lumenów 10 h
Wysoki 400 lumenów 3 h
Turbo 950 lumenów 50 min.

50 lumenów

50 lumenów

 

150 lumenów

 

400 lumenów

 

950 lumenów

 

Podczas testów każdego trybu świecenia po osiągnięciu czasu podanego w tabeli latarka automatycznie przełącza się na tryb niższy, przez co użytkownik jest informowany o spadku mocy akumulatora.

Niestety z racji pory roku nie udało się tym razem sprawdzić osiągów latarki Fenix HL60R przy temperaturach poniżej 0st.C i niższych.
Ciekawym rozwiązaniem jest tryb światła czerwonego. Z pewnością przydatny w sytuacjach awaryjnych wymagających np. oczekiwania na służbę ratunkową.

 

Podsumowanie

Latarka Fenix HL60R spełniła moje oczekiwania pokładane w niej przed rozpoczęciem testów. Już pierwsze wrażenie jakie wywarła po wyjęciu z pudełka pozwoliło sądzić, że zda egzamin jakiemu zostanie poddana.

Osiągi latarki pod kątem komfortu oświetlenia w różnych warunkach atmosferycznych okazały się bardzo dobre (piszący niniejszy test jest bardzo wybredny i trudno go zadowolić). Podobnie było w przypadku osiągów odnośnie czasów świecenia w zależności od używania trybu świecenia. Tu warto podkreślić, że akumulator 18650 Li-ion spisał się bardzo dobrze. Jak w przypadku każdej latarki zabieranej w góry, do latarki Fenix HL60R należy posiadać zapasowe źródło zasilania w postaci albo akumulatora 18650 Li-ion, albo dwóch baterii CR123A.

Niestety, jak wspominałem powyżej, podczas krótkich testów nie udało się sprawdzić czasów działania latarki przy temperaturach niższych od 0°C, a sprawdzenie żywotności akumulatora po wielokrotnym ładowaniu było po prostu niemożliwe. Latarka Fenix HL60R zaliczyła test na 5. Nawet tak wybredny użytkownik jak ja, w zasadzie nie ma się do czego przyczepić. Sam pomysł działania na jednym akumulatorze 18650 Li-ion, czy dwóch bateriach CR123A ma również swoje dobre i złe strony. Wymusza na użytkowniku posiadanie dodatkowego źródła zasilania, innego niż np. w każdym dostępnym na rynku detektorze lawinowym. Ponadto baterie litowe nie należą do najpopularniejszych i nie można ich nabyć w każdym sklepie/kiosku, a do akumulatora 18650 Li-ion konieczna jest odpowiednia ładowarka, którą należy zabierać na wyjazdy. Wprawdzie latarkę Fenix HL60R można ładować bezpośrednio poprzez kabel Micro USB z zasilaczem takim jak do telefonów komórkowych, ale czas takiego ładowania jest długi (ok. 72 h).

Niemniej latarka Fenix HL60R jest z pewnością godna polecenia, a jej cena 370zł na tle konkurencyjnych odpowiedników nie wydaje się zbyt wygórowana.

Testy były możliwe dzięki firmie PPHU Kolba Matuszczak Łukasz, dystrybutorowi marki Fenix (www.kolba.pl), która przekazała latarkę Fenix HL60R oraz akumulator Li-ion 18650 Fenix 2600mAh.

Wojtek Jończyk
Przewodnik Tatrzański
Instruktor Narciarstwa Wysokogórskiego
Instruktor Narciarstwa Zjazdowego
Ratownik TOPR
www.dreammount.pl

 

 

Komentarze do wpisu (0)

Newsletter

Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

Sonda

Skąd znasz naszą stronę fenix.pl?

Kategorie blog

Archiwum

nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Click Shop | Hosting home.pl